Visuaalinen ilme - Myös pienyrittäjän vahvin käyntikortti

27.02.2025

Mitä yrityksen visuaalinen ilme tarkoittaa käytännössä?


Mieti erään ison yrityksen logoa, jossa on tummansininen pohja ja keltaisilla tikkukirjaimilla yrityksen nimi - aivan, tämä oli aika helppo. 

Tunnistaisit todennäköisesti Ikean mainoksen tai myymälän koska tahansa muutamassa sekunnissa. Se on tietysti iso brändi, mutta sama periaate pätee kuitenkin kaikkiin yrityksiin koosta riippumatta. Tunnistettava, yhtenäinen ilme tuo sinulle luultavasti heti mieleen jonkun tietyn yrityksen.  Huoliteltu visuaalinen ilme herättää aina luottamusta ja tekee yrityksestä ammattimaisen. 


Somekanavat, verkkosivu, sekä muut markkinointimateriaalit – kaikki pitäisi tuntua yhtenäiseltä.

Logo, värit, fontit ja grafiikat 

– miten ne yhdistyvät brändiksi?  

Yrityksen visuaalinen ilme rakentuu useista eri elementeistä, mutta niiden yhteinen tavoite on luoda tunnistettava brändi. Värit herättävät paljon tunteita ja viestivät brändin tyylistä. Yhtenäinen väripaletti auttaa asiakkaita tunnistamaan yrityksen nopeasti. Brändin peruselementit eivät ole rajoite, vaan ne toimivat pohjana, jonka varaan yritys rakentaa ja kehittää ilmettään. Ne antavat johdonmukaisen ilmeen, mutta eivät estä luovaa kehitystä. Lisäksi hyvin suunniteltu brändimateriaali säästää yrittäjän aikaa - kun olet kerran miettinyt yrityksen visuaalisen ilmeen, nopeutuu markkinointimateriaalin tekeminen huomattavasti ja silti voit halutessasi varioida materiaalia loputtomasti. Kunhan säilytät materiaalissa brändillesi tutut elementit!



Vinkit visuaalisen ilmeen parantamiseen:

  • Värit ja fontit: Valitse muutamat päävärit ja pysy niissä. Samoin fonttien kanssa – yksinkertainen on tehokasta.
  • Logon käyttö: Älä venytä tai muokkaa logoa, vaan käytä sitä aina samalla tavalla. Huomioi kuitenkin, muotoutuuko logosi someen, jossa profiilikuvat ovat yleensä pyöreitä.
  • Some: Yhdenmukaiset värit, kuvat, grafiikat ja postaukset tekevät brändistä tunnistettavan.
  • Myös fyysiset tilat voivat heijastaa yrityksen visuaalista tyyliä.


Sanotaan, että yrittäjän pitäisi astua omaan myymäläänsä kuvaten sisääntulo, koska videomateriaali paljastaa, miltä myymälä näyttää asiakkaan silmin ja auttaa tunnistamaan kehitystarpeen ja optimoimaan myymälän visuaalisen ilmeen.  Sama ajatus pätee myös somessa ja verkkosivuilla, mutta yrittäjänä on vaikea asettua asiakkaan asemaan katsellessa omaa digitaalista sisältöään, etenkin jos pienyrittäjänä tuottaa sen itse. Asia on sinulle selkeää ja tuttua, mutta miten asiakas kokee sen? Haluatko nähdä brändisi asiakkaan silmin?

Ota yhteyttä, niin autan sinua tekemään yrityksesi visuaalisesta ilmeestä selkeän ja tunnistettavan!

Yrityksen virallinen logo
Yrityksen virallinen logo
Yrityksen logo somessa

Yritykselläni on kaksi logoa. Toinen virallinen logo ja toinen, joka soveltuu paremmin someen pyöreän muotonsa ansiosta. Logot ovat niin samanlaiset, että eroon ei kiinnitä huomiota ja se on aina tunnistettava.